LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Thursday, December 31, 2009

Ape ke jadahnye SPTS tu?

Wow, ini Husin lempoyang tentu terkejut mendengarnya. Nama hebat tapi pelaksanaan alamak pada aku gah pada nama saje le. SPTS tu ialah Sukan Prestasi Tinggi Sekolah. Bagaimana ia berjalan? SPTS ini ialah pihak kerajaan Melayusia telah mmemilih beberapa jenis sukan untuk di macam swastakan pada Kementerian Pendidikan Melayusia. Peringkat awal hari itu pihak kerajaan telah memilih sukan Memanah dan Sepaktakraw sebagai perintis SPTS. Akan tetapi jenis permainan telah ditingkatkan lagi dengan Bolasepak, Hoki Lelaki/Wanita dan Olahraga.

Maka diwujudkan setiap daerah satu Pusat Latihan Daerah (PLD) bagi setiap permainan. Bagi setiap PLD ada le barisan Guru yang dilantik sebagai Jurulatih yang diberi elaun setiap 2 bulan. Maka barisan jurulatih pun mula le melatih barisan anak didik memasing. Di kerah lah segala masa dan kudrat guru sebagai jurulatih. manakal hendak menjadi jurulati pula bukanlah mudah. Pada awlnya kena le pulak berkursus untuk mendapat Kursus Jurulatih jenis permainan Peringkat 1 dan Kursus Sains Sukan Peringkat 1 kecuali Guru yang kursus PJK lengkap.

Apabila telah lulus peperiksaan semasa berkursus peringkat 1 maka layaklah mendapat elaun sebanyak RM275 sebulan. Untuk meningkatkan taraf kejurulatihan maka sang guru pun pergi lah berkursus ke peringkat 2 untuk Sains Sukan dan Kursus Jenis Permainan yang diceburi. Diikuti dengan peringkat ke 3. Apabila telah lulus peringkat itu maka elaun pun ditingkatkan lagi kepada RM300 dan RM325 (yang last ni saya dah lupa).

Nama Sukan Prestasi Tinggi Sekolah, elaunnya RM 275 (Kelas 1), RM300(Kelas 2) dan RM325(Kelas 3). Soalan saya wajarkah?

2 comments:

  1. Salam,
    Wah projek baru ni..ada peluang kroni boleh bergayut..Agaknya siapa yang layak jadi facilitatornya?
    selamat tahun baru dengan ilham baru

    ReplyDelete

Kan nyaman, hilang lebang libu


------------------ Funny Stuff|Funny Scraps ------------------

Blog Archive