LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Friday, November 20, 2009

Petua mudah kenali media kantoi.........

Kalau makan kat KayFC (boykot lagi baek) atau yang sewaktu dengannya memanglah kita nampak yang kita kena bayar cukai secara lansung. Tapi rupanya ramai tak tahu bahawa apa yang kita makan sehari-hari tu penuh dengan cukai tak lansung. Ramai beranggapan bahawa cukai hanya dibayar semasa bayar cukai kat LHDN je. Rasanya itu mentaliti siapa tu?

Kenapa terjadi fahaman yang begitu mudah, akan tetapi ramai yang tak memahaminya terutama spesis AMNO dan yang sewaktu dengannya. Apabila kita bertemu ramah dengan spesis ni atau keluarganya, barulah kita faham bahawa saluran media mereka terhad. Cuba bayangkan media maklumat mereka hanya TV dan suratkhabar perdana Malaysia (di baca Utusan Meloya, Berita Hairan dll). Orang kampong khasnya setelah berpenat lelah bekerja, petangnya minuim kopi di warong sambil membaca paper tu la. Itu pun baca tak khatam kerana ramai kawan jeling nak baca. kalau baca khatam harus nampak juga yang tersiratnya tu. Kalo baca media yang dikuasai oleh Be End tentulah berita itu kita faham amat tak telus beritanya. Paling mudah nak tengok telus atau tidak saya rasa ada satu petua mudah. Kalau kiraan satu perhimpunan haran konon cuba perhatikan yang digambarkan oleh media Be End tu dibandingkan dengan media PR. Dan blogger Be End tak berani siar gambar tu pun, kan kan. kalau berani pun di ambil angle yang kureng je.

Satu lagi media dia orang tak lain tak byukan iaitu TV One, Two, Three dan berita waktu perdana tu la di telan bulat-bulat segala maklumatnya. Cuba teka apa perkataan pertama TV perdana. ......Perdana Menteri DS Najeeb sedang membuat pelaburan di rumahnya kerana tertelan permata hati. lagi satu apa zikir utama perdana waktu ni? One Tanah Melayu kan! Itu la zikir hari-hari yang kalau diikut macam rasanya lebih afdal dari Lailahaillallah. Rasanya bukan lagi sunat muakad dah jadi wajib le pulak zikir One Tanah Melayu. Kalau tak zikir mahu dihukum gantung rasanya segala khadam-khadam yang merafak sembah kepada Pi Em kita ni. Amacam, ha amacam betui ka kau kata tu.

No comments:

Post a Comment

Kan nyaman, hilang lebang libu


------------------ Funny Stuff|Funny Scraps ------------------