LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Saturday, January 09, 2010

Moh ke lain kejap.

Semasa pemerintahan Che Det terdapat dua Taj Mahal dibina di Mesia;

Taj Mahal yang pertama ialah sempena memperingai isterinya yang diabadikan di Menara Kembar Petronas dengan huruf H. Nape tak caye. Moh tengok kat bawah ni. takkan huruf M kot.

Pada pandangan anda siapakah yang membina dan ditujukan untuk siapakah binaan ini?

Taj Mahal yang kedua dibina ialah untuk diri sendiri tidak untuk isterinya. Mungkin beliau lebih sayangkan dirinya lebih dari isterinya. Bebanding dari yang membina Menara Berkembar Petronas tu. Saya cuba cari gambar ini di internet tapi tak dapat ditemui.

Beginilah: Jika anda pergi ke Sungai Siput dari Kuala Kangsar, selepas jalan lurus berdekatan Changkat Salak tu ada fly over yang merentasi jalan keretapi . Kalau dulu jalan itu lalu kot bawah landasan keretapi le ni jalan tu lalu kat atas. Yang menarik nya jalan itu menyimbolkan pembinanya yang di bina saya rasa bertujuan lambang diri beliau sendiri. Jalan itu berbentuk huruf S melambangkan Samiy dan kalau dilihat tiang fly overnya di buat bebentuk huruf V melambangkan nama penduanya iaitu Vello. Sedangkan mengikut teori keseimbangan asas tiangnya mesti capah atau searas bukan nya berbetuk V.

Ada gaya Firaun tak yang membina Piramid. Tu pasal agaknya para blogger dedulu gelar beliau Mahafiraun, agaknya la.

No comments:

Post a Comment

Kan nyaman, hilang lebang libu


------------------ Funny Stuff|Funny Scraps ------------------

Blog Archive