LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sunday, December 13, 2009

Kalau tak percaya mari sini: Isu Perkauman.

Akulah Penyair
Yang Turun Dari Gunung
Beratus tahun telah duduk di situ
Beratus-ratus tahun

Ingin kuturun kelembah
Melihat manusia
Kecil miskin lagi hina
Hidup mereka melata-lata

Tanganmu kugenggam
Kujulang ke udara
Akan kujerit bagaikan halilintar
Kebebasan abadi

Masih ada dalam ingatan aku lagu tu, mungkin ada silap di mana mana. Agak anda siapakah yang melagangkan lagu itu dalam kursus-kursus nya suatu waktu dahulu.

Aku dapat lagu ni masa kursus AMNO di Kg Kubu Gajah, Bruas (alamat tak begitu pasti). Itu baru satu lagi. Macamana lagu Anak Kecil Main Api. Rasanya semua kursus AMNO akan melibatkan lagu lagu itu pada masa saya muda-muda dulu. Ini kerana masa dahulu aku ikut bapak aku orang kuat walaupun satu undi pun AMNO tak dapat dari aku sejak layak mengundi.

Bukankah semua ini dari AMNO bahkan aku pernah ikut kursus penceramah AMNO di Changkat Tin, Tg Tualang. Pun begitu aku didedahkan dengan isu perkauman. Sepanjang kursus 3 hari 2 malam itu kami diasak dengan isu itu sahaja. Ada sekali dalam satu sessi tu aku kemuka satu isu agama, tapi aku terkejut kerana isu itu mereka pandang sepi je, terdiam aku dan rasa kehairanan. sedangkan aku dipilih kesitu kerana menjadi johan ceramah belia KKangsar anjuran mereka yang ada membicarakan isu itu.

Kesimpulannya, AMNO lah yang mengamalkan isu perkauman dan mereka boleh bertahan sampai sekarang kerana isu itu. Kalaulah isu kaum tidak didendangkan, amat pasti hancur leburlah mereka. Bayangkan mereka juga yang menyebabkan orang bukan Islam takut kepada agama Islam. Misalnya boleh mereka kata masa musim pilihnraya, oi, kalau PAS memerintah, kene potong lancau o.(maaf le aku taip juga kata tu)

2 comments:

  1. Boleh belah le ko punya isu perkauman. Ko ingat cina tu langsung tak perkauman ke, india tu tak perkauman ke bila berjuang dalam parti masing2. Ko ingat ko tu bukan ada bangsa ke. Pi raaa, jangan2 ko ni jenis yang tak de bangsa kut.

    ReplyDelete
  2. Jangan le marah abang Anonymous oii.
    Macam le hebat sangat Bnagsa Melayu di bawah AMNO tuuuuuu.
    Tulis le nama Anony oii

    ReplyDelete

Kan nyaman, hilang lebang libu


------------------ Funny Stuff|Funny Scraps ------------------

Blog Archive