LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Saturday, April 10, 2010

Malaysia macam ni ke?


AR RISALAH الــرســالـة: Kisah Benar: Mengapa saya tinggalkan Malaysia?: "Farid Tan, 53, presiden dan CEO, Metro City Bank, Atlanta, Georgia. Meninggalkan Malaysia dengan keluarganya pada 1993.

Ketika itu saya berkerja dengan Bank Bumiputera dan ditukarkan ke pejabat di New York untuk selama enam tahun.

Selepas itu, saya menimbangkan untuk pulang pada 1999 tetapi ketika itu berlakunya krisis Ekonomi Asia dan keadaan menjadi tidak menentu.

Tetapi jika diimbas kembali, jika tiada krisis sekalipun, saya tidak fikir saya akan kembali ke Malaysia kerana demi pendidikan anak-anak. Selain itu, saya juga mempunyai pekerjaan di sana.

Lebih banyak peluang di Amerika. Saya tidakpun memiliki ijazah tetapi boleh bersama sekumpulan pelabur, memohon lesen untuk membuka sebuah bank.

Saya tidak akan dapat peluang sedemikian di Malaysia. Di Amerika, jika segala peraturan dipatuhi, tiada sesiapa yang boleh berkata 'Tidak' kepada anda.

Tiada karenah birokasi ataupun keperluan pertalian politik."



Lihat perkataan yang aku merahkan itu.
Persoalannya benarkah sistem di Malaysia begitu?
Kalau benar begitu perlukah kita buat sesuatu agar malaysia mampu bersaing seperti AS.
Atau perlu apa kiranya sistem Malaysia yang sedia ada dirombak semahu mahunya.





































1 comment:

  1. oh tu zaman bile tu mike pun? tu zaman jahiliah UMNO tu, sekarang zaman UMNo bawah Najib & 1Malaysia ni semua boleh dah..ok dah...so they say .. hehehe

    ReplyDelete

Kan nyaman, hilang lebang libu


------------------ Funny Stuff|Funny Scraps ------------------