LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Thursday, March 25, 2010

Bicara tentang hak asasi

Masih Pengerusi SUHAKAM ke?
http://ms.wikipedia.org/wiki/Hak_asasi_manusia
Lama dah aku nak bicara tentang hak asasi ni. baru pagi tadi begebang dengan kengkawan tentang ini baru aku ada ingat nak psoting tentang perkara ni. Ala orang sekarang kata Human Right (HR)tu. Aku rasa penggubal HR mungkin ada 2 maksud semasa menggubal HR.
Pertama: Aku rasa memang dia menggubal HR dengan niat memberi betul-betul hak asasai kepada yang mengetahui tentang HR yang dia gubal.
Kedua: Biasa la penggubal HR yang beragenda yang menggubal HR bagi selesa kat pegangan golongan dia atau pendokon kepercayaan kumpulan dia.

Maka yang aku mushkilkan ini adalah pegangan HR yang pertama tu. Menurut sumber klik diatas, setiap individu ada 4 hak asasi untuk Kebebasan daripada ketakutan, Kebebasan daripada kemahuan, Kebebasan bersuara dan Kebebasan kepercayaan. Akan tetapi realitinya golongan penggubal itu sendiri yang menolak apa yang dicanangkan sebagai HR. Jadi saya anggap mereka bukan pemegang kepercayaan yang pertama akan tetapi mereka memegang kepercayaan yang kedua, yakni ada agenda yang mahu mereka tekankan dengan menggunakan nama badan dunia PBB. kalau golongan itu sendiri yang menolak apa yang mereka gubalkan itu apatah kalau sekadar penyokong HR. Lagilah aku meragukan kepercayaan mereka kepada apa yang mereka maksudkan HR.


Maka Malaysia sebagai pendokong HR ini juga telah menubuhkan satu badan yang menyokong gagasan ini iaitu SUHAKAM . Kita biarkan SUHAKAM ini tapi kita melihat pendokong nya seperti SIS yang macam berminat dengan HR akan tetapi mereka sendiri yang menentang HR itu. Misalnya kes Kartika Sari Dewi seorang modelling yang di tahan minum arak dan dikenakan 6 sebatan. Beliau rela dihukum sebat, akan tetapi SIS pulak yang menentang hukuman itu. Pada saya bukankah itu hak asasi Kartika untuk rela disebat., tetapi mengapa dilarang.


Diluar negara lagilah nampak bahawa pendokong HR sendiri yang tidak melindungi HR manusia. Misalnya bila seseorang Muslimah ingin berpurdah, akan tetapi kebebsan daripada kemahuan untuk berpurdah telah dihalang dan disekat. Sedangkan HR ini telah diistiharkan di PB sejak tahun 1948 lagi. Sedangkan hak asasi lain yang sangat bobrok sangat menjijikkkan telah tidak dihalang bahkan macam telah diterima pakai diseluruh dunia. Jadi benarlah ayat Surah Al Baqarah : Ayat 120. itu membentangkannya (sila klik). maka orang islam tertentu masih terpedaya dengan mereka.


Perlu diingat saya bukan pendokong HR kerana bagi saya jika kita mesuki Islam maka apa ajaran yang diajar oleh Islam maka hendaklah kita ikuti. Kalau tak mampu diikuti jangan di tentang pulak sebagaimana SIS. Saya cuma menunjukkan golongan yang menyokong akan tetapi tidak berbuat akan apa yang mereka sokong. Sepertilah juga para gerombolan katak sekarang, yang bercakap lain daripada apa yang telah mereka kata dari mulut mereka dahulu sebelum mereka ber ong ong. Kirim salam sama itu katak.

No comments:

Post a Comment

Kan nyaman, hilang lebang libu


------------------ Funny Stuff|Funny Scraps ------------------