LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Friday, September 17, 2010

Uri, Tembuni, Mentuban dan Tali Pusat.(4)




Siapa yang dah jadi bapa, tahu lah mereka akan apa gerangan benda yang aku sebut kat atas tu. kalau masih tak tahu apa benda yang aku katakan tadi dua je, samada belum kahwin atau dah berkahwin tapi jantan tak bertanggungjawab.

Sepatutnya para bidan kampong tahu sesuatu tentang ilmu (4) perkara di atas tu. Bidan kampong yang lengkap menuntut ilmunya sememangnya tahu. Mereka mesti tahu apa pertalian antara ke (4) benda itu. Sebelum, semasa dan selapas bersalin tentu benda itu mempunyai sesuatu nilai yang amat penting dalam kehidupan manusia yang dilahirkan. Oleh kerana pentingnya benda itu pasti ada sesuatu yang amat hebat dan amat perlua kita tahu dan buat sesuatu ke atas (4) benda Allah tu.

Tapi syang seribu kali sayang, realitinya memang ramai tidak mengetahui ilmu (4) itu dengan baik termasuk aku sekali. Bahkan mengikut maklumat yang aku dapat sedikit ni, benda (4) ni adalah perlu dilakukan sesuatu agar setia kelahiran boleh menghasilkan sesuatu insan yang insyallah sempurna. Tapi ilimu (4) itu sangat diisimpan hinggalah bidan itu sendiri mungkin terlupa untuk mengamalkan dan mengajarkan kepada orang ramai, atau ilmu itu semakin pupus. Hinggalah begitu sedikit orang yang mengetahui manafaat (4) itu.

Saya utarakan diblgini untuk diperbincangkan dan diketenaghkan agar dapat dibuat sesuatu terhadap ilmu (4) ini. Semoga ilmu (4) ini akan dapat membantu melahirkan insan yang dapat bermanafaat kepada negara. bagi sesiapa yang masih ada ilmu itu atau ada kerabat yang mengetahui ilmu(4) itu . Sudi apa kiranya berkongsi maklumat dengan kami semua samada melalui komen atau e mail saya. Tapi kalau e mail tolong shout agar saya tengok, kerana saya jarang buka e mail kerana terlalu banyak sampah.

sedikit link:
http://www.adrysabry.com/religion/islam/tembuni-dan-cara-mengurusnya.html

No comments:

Post a Comment

Kan nyaman, hilang lebang libu


------------------ Funny Stuff|Funny Scraps ------------------